Semestr zimowy 2024

Mikroekonomia, cz. III

Motto zajec:
Osoby o lewicowych pogladach (demokraci) zakladaja, ze swiat mozna zmienic => wspieraja (aktywnie lub pasywnie) proaktywne dzialania.
Osoby o prawicowych pogdladach (republikanie) wychodza z zalozenia, ze wiele restrykcji ogranicza zdolnosc czlowieka do zmiany swiata.

Friedrich von Hayek (1949)

Grupy: (15:00), (16:45), (18:30)

Prowadzaca: Olga Kiuila


Kontakt z prowadzaca poza zajeciami (prosze o przestrzeganie netykiety i prawa do bycia offline):
  • dyzur
  • online do zadawania anonimowych pytan - odpowiedzi beda udzielane najpozniej dzien przed zajeciami
  • email - tej formy kontaktu prosze uzywac wylacznie w sprawach niemogacych czekac do kolejnej lekcji lub gdy prowadzaca o to poprosi. Przy kazdorazowym takim kontakcie nalezy korzystac ze swojego uczelnianego adresu email, zawsze podac numer grupy lub godzine zajec, a takze zachowac ciaglosc korespondencji. Brak spelnienia tych kryteriow bedzie skutkowac brakiem odpowiedzi. Czas na odpowiedz prowadzacej wynosi 1 tydzien.

    Koordynator przedmiotu: dr Anna Kukla-Gryz
    Materialy poprzednich prowadzacych: prof. dr hab. Mikolaj Czajkowski; prof. UW dr hab. Marek Giergiczny; prof. UW dr hab. Michal Krawczyk; dr Ewa Zawojska; prof. UW dr hab. Katarzyna Metelska

    Ogolny plan kursu oraz ogolne zasady zaliczenia: sylabus
    Szcegolowe zasady zaliczenia przedmiotu (max 100pkt):
    (a) Podstawowa aktywnosc (max 25pkt)

    (b) Dodatkowa aktywnosc (max 15pkt)
    (c) Egzamin (max 60pkt): wspolny dla wszystkich grup

    Dziennik ocen: dostepny jest przez Moodle (linki do grup podano wyzej). Wszystkie punkty za aktywnosc (a) i (b) sa naliczane wylacznie poprzez dany dziennik ocen. W celu naliczenia punktow nalezy zglosic sie do prowadzacej po zakonczeniu danej lekcji z wypisana na kartce swoja aktywnoscia (nie beda naliczane punkty wstecz). Jesli w Moodle brakuje waszego nazwiska w danej grupie, mimo ze w USOS jestescie zarejestrowani, to nalezy recznie dopisac sie do kursu w Moodle (kliknij w link kursu, zaloguj sie jak do USOS poprzez przycisk "logowanie pracownikow i studentow UW", postepuj zgodnie z instrukcjami w witrynie internetowej). Konto Moodle musi byc polaczone z kontem USOS poprzez email uczelniany i numer ID, w przeciwnym razie punkty za aktywnosc nie beda naliczane (czyli punkty zdobyte przed spelnieniem danych wymogow beda anulowane). Reklamacje w sprawie blednie naliczonych punktow/aktywnosci lub braku punktow/aktywnosci nalezy zglaszac w ciagu 1 tygodnia od daty pojawienia sie bledu w dzienniku ocen (w przeciwnym razie reklamacja nie bedzie uwzgledniona).

    Nieobecnosci: lista obecnosci nie jest sprawdzana, gdyz nie jest dobrym sposobem motywowania do pracy i zdobywania wiedzy. Studenci, ktorzy byli nieobecni podczas omawiania kwestii organizacyjnych maja obowiazek dowiedziec sie o szczegolach od innych uczestnikow kursu. Istnieje mozliwosc usprawiedliwienia niewykonania terminowo pracy domowej lub infografiki (na ukonczenie zaleglej aktywnosci student ma 1-3 dni w zaleznosci od zaistnialego zdarzenia).

    Poprawy: brak mozliwosci poprawienia skladowych oceny (oprocz egzaminu) w sesji poprawkowej ze wzgledu na ich charakter. Istnieje mozliwosc poprawienia nastepujacych aktywnosci w ciagu 3 dni od otrzymania uwag od prowadzacej: infografik, dodatkowych zadan za aktywnosc, przykladow z rzeczywistosci do zadan.

    Wyrownywanie szans dla osob z ograniczeniami: bez wzgledu na rodzaj ograniczenia (orzeczenie, ubostwo, zawody sportowe, dluzsza choroba, inne trudnosci) takie osoby proszone sa o zgloszenie swoich potrzeb w ciagu 1 tygodnia od pierwszego udzialu w zajeciach, jesli chca miec odpowiednie dostosowania. Jesli ograniczenie pojawilo sie w trakcie danego semestru, nalezy poinformowac prowadzaca w ciagu 1 tygodnia od pojawienia sie ograniczenia.

    Zajecia sa prowadzone w stylu "Flipped Classroom" w celu ksztalcenia umiejetnosci spolecznych i myslenia krytycznego. Slajdy bazuja sie na prezentacjach prof. Hal Varian'a. Rozwiazania zadan zostaly przygotowane wspolnie ze studentami. Podczas zajec nie wolno korzystac z urzadzen elektronicznych (z wyjatkiem tabletow i laptopow wylacznie do robienia notatek). W zwiazku z tym tresc zadan nalezy miec na zajeciach w formie wydruku. Nad sprawnym przebiegiem zajec bedzie czuwac "przewodniczacy lekcji" - student(ka), ktory(a) zglosi sie do tej roli, co bedzie odnotowane jako aktywny udzial w zajeciach.
    Przebieg zajec (* oznacza opcjonalne elementy):
  • wejsciowka
  • omowienie pracy domowej
  • prezentacja infografiki*
  • przerwa
  • eksperyment*
  • zarys nowego tematu
  • przykladowe zadanie*
  • rejestracja aktywnosci
    Formularz propozycji zmian organizacji i elementow zajec (np. brak przerwy). Zmany nie moga dotyczyc elementow zawartych w sylabusie. Czas na zgloszenia uplywa 13.10.2024.

    To jest konwersatorium - aktywny udzial i wspolpraca zespolowa sa oczekiwane!


  •   Zajecia 1: rownowaga czastkowa i racjonalnosc podmiotow (Varian'2002 rozd. 16.1-16.5, 16.9). Zadania (rozwiazanie nr 5, 6, 7) + test 16.32 (Varian Test Bank, rozd. 16, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, referat, debata
    Dylemat wyjasniajacy co w teorii ekonomii rozumie sie przez racjonalne podmioty (z podrecznika do ekonomii)
    Polecany film The Founder o niszy rynkowej wykorzystanej przez R.Kroc kradnac pomysl braci McDonald

  •  Zajecia 2: interwencje rzadowe: podatki i subwencje (Varian'2002 rozd. 16.6-16.8, 16.10, 24.3). Zadania (rozwiazanie nr 3a-d (przypadek monopolu), 3e, 3f, 3g, 4a, 4b, 4c, 5)
    Przykladowe prace studentow: plakat, referat, debata, studium przypadku
    Przyklad braku kompetencji wladz publicznych
    Polecany film Rose Island o nietypowym unikaniu placenia podatkow przez G.Rosa

  •   Zajecia 3: interwencje rzadowe: regulacje cen i ograniczenia ilosciowe (Pindyck'2005 rozd. 9). Zadania (rozwiazanie nr 1test) + eksperyment "podatek od braku pracy domowej" + studium przypadku: interwencje rzadowe - slajdy, prawo i ekonomia - slajdy i odpowiedzi
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata
    Polecany film Molly's Game o prowadzeniu dzialalnosci gospodarczej bez odpowiedniej licencji przez M.Bloom

  •  Zajecia 4: wymiana (Varian'2002 rozd. 2.5, 29.1-29.4). Zadania (wskazowki do zadania 3, rozwiazanie nr 3v, 3vii, 3viii, 4) + test 31.17,23 (Varian Test Bank, rozd. 31, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja
    Polecany film The Pentagon Wars o manipulowaniu jakoscia produktow na przykladzie bojowego wozu Bradley

  •   Zajecia 5: dobra publiczne i wspolne (Varian'2002 rozd. 35.1-35.7). Zadania (rozwiazanie nr 3, 5) + studium przypadku: dobra publiczne - slajdy, rozwiazania
    Przykladowe prace studentow: plakat, referat, debata, studium pryzpadku
    Problem dobr wspolnych oczami Dilberta oraz problem dobr publicznych oczami Simpsonow
    Polecany film Imitation Game o udoskonaleniu bomby kryptologicznej przez zespol A.Turing'a

  •   Zajecia 6: wybor spoleczny (Varian'2002 rozd. 31, 35.8-35.11 oraz Varian'2016 rozd. 36.9-36.10). Zadania (rozwiazanie nr 3, 4 + nr 2 ze studium przypadku poprzedniego tematu) + eksperyment "glosowanie" (konformizm normatywny)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata
    Polecany film Hidden Figures o niesprawiedliwosci spolecznej na przykladzie pracy w NASA

  •   Zajecia 7: efekty zewnetrzne (Varian'2002 rozd. 32.1-32.5). Zadania (rozwiazanie nr 1)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata
    Wizualizacja dla sceptykow przyczyn zmian klimatu. Oblicz swoj slad ekologiczny
    Ppolecany film Wall.E o hipotetycznych skutkach zasmiecania Ziemi.

  •   Zajecia 8: naprawa blednej alokacji rynku (Varian'2002 rozd. 32.6-32.8). Zadania (rozwiazanie nr 6) + eksperyment "negocjacje" + test 34.3,11,22,32 (Varian Test Bank, rozd. 34, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata
    Polecany film 21 o studentach z MIT Blackjack Team, ktorzy wykorzystali niedoskonalosci rynku gier hazardowych

  •   Zajecia 9: selekcja negatywna (z wylaczeniem rynku sily roboczej), czyli ukryta informacja (Varian'2002 rozd. 36.1-36.3). Zadania (rozwiazanie nr 4) + test 37.11,16 (Varian Test Bank, rozd. 37, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata
    Polecany film The Wizard of Lies o najwiekszej piramidzie finansowej (schemat Ponziego) stworzonej przez B.Madoff'a (satyra), ktory byl szefem gieldy NASDAQ.
    Inna popularna nielegalna strategia rynkowa to "pump and dump" (znana takze jako Boiler Room, ktora rozpowszechnil J.Belfort).

  •   Zajecia 10: sygnalizowanie i pokusa naduzycia (z wylaczeniem teorii agencji), czyli ukryte dzialanie (Varian'2002 rozd. 36.4-36.5, 36.9). Zadania (rozwiazanie nr 2, 3) + eksperyment "gielda pojazdow" + test 37.1,6 (Varian Test Bank, rozd. 37, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, referat, debata
    Przyklad sygnalizowania (wojna na reklamy) oraz pokusy naduzycia wsrod naukowcow.
    Polecany film The Big Short o przyczynach banki kredytowej (kryszys finansowy 2007-09)

  •   Zajecia 11: poprawnosc motywacyjna, czyli teoria agencji (Varian'2002 rozd. 36.6-36.8). Zadania (rozwiazanie nr 2) + eksperyment "kontrakt" + studium przypadku + test 35.2 (Varian Test Bank, rozd. 35, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, debata
    Polecany film Exam o przesadnej rekrutacji do pracy (sprawdzanie umiejetnosci sluchania ze zrozumieniem oraz odpornosci na stres)

  •   Zajecia 12: rownowaga ogolna (Varian'2002 rozd. 29.5-29.14). Zadania (rozwiazanie nr 2) + eksperyment "jakosc zajec"
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, debata , studium przypadku

  •   Zajecia 13: moce produkcyjne i przewaga komparatywna (Varian'2002 rozd. 30). Zadania (rozwiazanie nr 4, 5)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, debata
    Polecany film Catch Me If You Can o przewadze komparatywnej mlodego falszerza F.Abagnale

  • Zajecia 14: debata lub eksperyment "wymiana" oraz przykladowe zadania egzaminacyjne
    Polecany spektakl Zaliczenie. Lekcja o braku konsekwencji i logiki dzialania przez nauczycieli oraz polecany film przedstawiajacy ciemna strone srodowiska akademickiego