Semestr zimowy 2023

Mikroekonomia, cz. III

Grupy: 204 (15:00), 209 (16:45), 206 (18:30)

Prowadzacy: Olga Kiuila

Osoby o lewicowych pogladach (demokraci) zakladaja, ze swiat mozna zmienic => wspieraja (aktywnie lub pasywnie) proaktywne dzialania.
Osoby o prawicowych pogdladach (republikanie) wychodza z zalozenia, ze wiele restrykcji ogranicza zdolnosc czlowieka do zmiany swiata.

Friedrich von Hayek (1949)
Kraj, w ktorym nie ma ksztalcenia obywatelskiego, nie ma tez obywateli (ich miejsce zajmuja zmanipulowane jednostki).
Jan Hartman (2023)


Kontakt z prowadzacym poza zajeciami (prosze o przestrzeganie netykiety i prawa do bycia offline):
  • dyzur:
  • mozna zadawac anonimowe pytania poprzez przestrzen do zajec na Moodle (linki do grup podano wyzej) - odpowiedzi beda udzielane najpozniej dzien przed zajeciami
  • kontaktu emailowego prosze uzywac wylacznie w sprawach niemogacych czekac do kolejnej lekcji lub gdy prowadzacy o to poprosi. Przy kazdorazowym takim kontakcie nalezy korzystac ze swojego uczelnianego adresu email, zawsze podac numer grupy lub godzine zajec, a takze zachowac ciaglosc korespondencji. Brak spelnienia tych kryteriow bedzie skutkowac brakiem udzielenia odpowiedzi na email. Czas na odpowiedz prowadzacego wynosi 1 tydzien.

    Koordynator przedmiotu: dr Anna Kukla-Gryz
    Materialy poprzendich prowadzacych: prof. UW dr hab. Anna Bartczak; prof. dr hab. Mikolaj Czajkowski; prof. UW dr hab. Marek Giergiczny; prof. UW dr hab. Michal Krawczyk

    Ogolny plan kursu oraz ogolne zasady zaliczenia: sylabus
    Bezplatna wersja podrecznika Varian'2013 oraz Pindyck'2015 w formacie ebook jest dostepna poprzez BUW

    Szcegolowe zasady zaliczenia przedmiotu (max 100pkt):
    (a) Podstawowa aktywnosc (max 25pkt)

    (b) Dodatkowa aktywnosc na zajeciach (max 15pkt)
    (c) Egzamin (max 60pkt): wspolny dla wszystkich grup

    Praca domowa: zadania (zaleca sie aktywna praca domowa w malych grupach) + uwazne przeczytanie biezacego tematu w podreczniku (slajdy nie wystarcza) + analiza dolaczonych materialow.

    Nieobecnosci: lista obecnosci nie jest sprawdzana. Student, ktory byl nieobecny podczas omawiania kwestii organizacyjnych / technicznych, ma obowiazek dowiedziec sie o szczegolach od innych uczestnikow kursu.

    Poprawy: brak mozliwosci poprawienia ktoregokolwiek ze skladowych oceny (oprocz egzaminu) ze wzgledu na ich charakter.

    Wyrownywanie szans dla osob z ograniczeniami: bez wzgledu na rodzaj ograniczenia (orzeczenie, ubostwo, zawody sportowe, inne trudnosci) takie osoby proszone sa o zgloszenie swoich potrzeb w ciagu 1 tygodnia od pierwszego udzialu w zajeciach, jesli chca miec odpowiednie dostosowania. Jesli ograniczenie pojawilo sie w trakcie danego semestru, nalezy poinformowac o tym prowadzacego w ciagu 1 tygodnia od pojawienia sie ograniczenia.

    Dziennik ocen: dostepny jest przez Moodle (linki do grup podano wyzej). Wszystkie punkty za aktywnosc (a) i (b) sa naliczane wylacznie poprzez dany dziennik ocen. Jesli brakuje waszego nazwiska przy danym kursie, mimo ze w USOS jestescie zarejestrowani, to nalezy recznie dopisac sie do kursu w Moodle (kliknij w link kursu, zaloguj sie jak do USOS poprzez przycisk "logowanie pracownikow i studentow UW", postepuj zgodnie z instrukcjami w witrynie internetowej). Konto Moodle musi byc polaczone z kontem USOS poprzez email uczelniany i numer ID, w przeciwnym razie punkty za aktywnosc nie beda naliczane (czyli punkty zdobyte przed spelnieniem danych wymogow beda anulowane). Reklamacje w sprawie blednie naliczonych punktow lub braku punktow nalezy zglaszac w ciagu 1 tygodnia od daty pojawienia sie bledu w dzienniku ocen (w przeciwnym razie reklamacja nie bedzie uwzgledniona). Punkty za podstawowa aktywnosc beda wyswietane w dzienniku ocen w ciagu 48h od zakonczenia lekcji (za pisemna prace domowa punkty beda naliczane po zakonczeniu kazdego miesiaca). Punkty dla prezenterow sa naliczane dopiero po (i) niezwlocznym odeslaniu prowadzacemu swojego pliku (w wersji edytowalnej) z wystapienia, (ii) w ciagu 1 tygodnia naniesienie poprawek, zgodnie z uwagami prowadzacego, pozwala na zrekompensowanie ewentualnie utraconych punktow z danego wystapienia. W celu zapewnienia regularnego przygotowywania sie do zajec, miesiecznie mozna zdobyc max 12pkt ze wszystkich aktywnosci

    To jest konwersatorium - aktywny udzial i wspolpraca zespolowa sa oczekiwane!


    Zajecia sa prowadzone w stylu "Flipped Classroom" w celu ksztalcenia umiejetnosci spolecznych i myslenia krytycznego. Slajdy bazuja sie na prezentacjach prof. Hal Varian'a. Rozwiazania zadan zostaly przygotowane wspolnie ze studentami. Podczas zajec nie wolno korzystac ze sprzetu elektronicznego (z wyjatkiem tabletow i laptopow wylacznie do robienia notatek). W zwiazku z tym tresc zadan nalezy miec na zajeciach w formie wydruku. Przebieg zajec:
  • pytania do prowadzacego
  • wejsciowka
  • praca domowa
  • mini debata
  • przerwa
  • nowy temat
  • przykladowe zadania

  •   Lekcja 1: rownowaga czastkowa i racjonalnosc podmiotow (Varian'2002 rozd. 16.1-16.5, 16.9). Zadania (rozwiazanie nr 5, 6, 7) + test 16.32 (Varian Test Bank, rozd. 16, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, referat, debata
    Polecany film The Founder o niszy rynkowej wykorzystanej przez R.Kroc kradnac pomysl braci McDonald
    Kontrowersyjne zadanie (wyjasniajace co w teorii ekonomii rozumie sie przez racjonalne podmioty) z podrecznika do ekonomii

  •  Lekcja 2: interwencje rzadowe (Varian'2002 rozd. 16.6-16.8, 16.10, 24.3). Zadania (rozwiazanie nr 3a-d (przypadek monopolu), 3e, 3f, 3g, 4a, 4b, 5)
    Przykladowe prace studentow: plakat, referat, debata, studium przypadku
    Przyklad braku kompetencji wladz publicznych USA oraz polecany film Rose Island o agresywnym zachowaniu rzadu Wloch wobec legalnego unikania placenia podatkow przez G.Rosa

  •   Lekcja 3: regulacje prawne (Pindyck'2005 rozd. 9). Zadania (rozwiazanie nr 1test) + eksperyment "podatek od braku pracy domowej" + studium przypadku: interwencje rzadowe - slajdy i odpowiedzi, prawo i ekonomia - slajdy i odpowiedzi
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata
    Polecany film Molly's Game o prowadzeniu dzialalnosci gospodarczej bez odpowiedniej licencji

  •  Lekcja 4: wymiana (Varian'2002 rozd. 2.5, 29.1-29.4). Zadania (wskazowki do zadania 3, rozwiazanie nr 3v, 3vii, 3viii, 4) + test 31.17,23 (Varian Test Bank, rozd. 31, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja

  •   Lekcja 5: dobra publiczne i wspolne (Varian'2002 rozd. 35.1-35.7). Zadania (rozwiazanie nr 3, 5) + studium przypadku: dobra publiczne - slajdy, zadania i odpowiedzi
    Przykladowe prace studentow: plakat, referat, debata, studium pryzpadku
    Problem dobr wspolnych oczami Dilberta, problem dobr publicznych oczami Simpsonow oraz polecany film Imitation Game o udoskonaleniu bomby kryptologicznej przez zespol A.Turing'a

  •   Lekcja 6: wybor spoleczny (Varian'2002 rozd. 31, 35.8-35.11 oraz Varian'2016 rozd. 36.9-36.10). Zadania (rozwiazanie nr 3, 4) + eksperyment "glosowanie" (konformizm normatywny)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata
    Polecany film Hidden Figures o niesprawiedliwosci spolecznej na przykladzie pracy w NASA w latach 60ch

  •   Lekcja 7: efekty zewnetrzne (Varian'2002 rozd. 32.1-32.5). Zadania (rozwiazanie nr 1) + eksperyment "jakosc zajec"
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata
    Wizualizacja dla sceptykow przyczyn zmian klimatu oraz polecany film Wall.E o hipotetycznych skutkach zasmiecania Ziemi. Oblicz swoj slad ekologiczny

  •   Lekcja 8: naprawa blednej alokacji rynku (Varian'2002 rozd. 32.6-32.8). Zadania (rozwiazanie nr 6) + eksperyment "negocjacje" + test 34.3,11,22,32 (Varian Test Bank, rozd. 34, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata
    Polecany film 21 o studentach z MIT Blackjack Team, ktorzy wykorzystali bledne funkcjonowanie rynku gier hazardowych

  •   Lekcja 9: selekcja negatywna (z wylaczeniem rynku sily roboczej), czyli ukryta informacja (Varian'2002 rozd. 36.1-36.3). Zadania (rozwiazanie nr 4) + test 37.11,16 (Varian Test Bank, rozd. 37, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata
    Polecany film The Wizard of Lies o najwiekszej piramidzie finansowej (schemat Ponziego) stworzonej przez B.Madoff'a (satyra), ktory byl szefem gieldy NASDAQ.
    Inna popularna nielegalna strategia rynkowa to "pump and dump" (znana takze jako Boiler Room, ktora rozpowszechnil J.Belfort).

  •   Lekcja 10: sygnalizowanie i pokusa naduzycia (z wylaczeniem teorii agencji), czyli ukryte dzialanie (Varian'2002 rozd. 36.4-36.5, 36.9). Zadania (rozwiazanie nr 2, 3) + eksperyment "gielda pojazdow" + test 37.1,6 (Varian Test Bank, rozd. 37, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata
    Przyklad sygnalizowania (wojna na reklamy) oraz pokusy naduzycia wsrod naukowcow. Polecany film The Big Short o przyczynach banki kredytowej (kryszys finansowy 2007-09)

  •   Lekcja 11: poprawnosc motywacyjna, czyli teoria agencji (Varian'2002 rozd. 36.6-36.8). Zadania (rozwiazanie nr 2) + eksperyment "kontrakt" + test 35.2 (Varian Test Bank, rozd. 35, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, debata
    Polecany film Exam o przesadnej rekrutacji do pracy (sprawdzanie umiejetnosci sluchania ze zrozumieniem oraz odpornosci na stres)

  •   Lekcja 12: rownowaga ogolna (Varian'2002 rozd. 29.5-29.14). Zadania (rozwiazanie nr 2)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, debata , studium przypadku

  •   Lekcja 13: moce produkcyjne i przewaga komparatywna (Varian'2002 rozd. 30). Zadania (rozwiazanie nr 4, 5)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, debata
    Polecany film Catch Me If You Can o przewadze komparatywnej mlodego falszerza F.Abagnale

    Ze wzgledu na to, ze wypadly nam jedne zajecia (w dniu 21/12 z powodu godzin dziekanskich), lekcja 14 odbedzie sie online w dniu 31/01 o 18:30 razem dla wszystkich grup. Na tym spotkaniu bedzie wylacznie omowienie pracy domowej oraz przykladowych pytan egzaminacyjnych (nie bedzie eksperymentu, nie bedzie wejsciowek, nie bedzie punktow za aktywnosc - otrzymaliscie je w ramach "aktywnosci 11a").

  • Lekcja 14: eksperyment "wymiana" oraz przykladowe zadania egzaminacyjne
    Polecany spektakl Zaliczenie. Lekcja o braku konsekwencji i logiki dzialania przez nauczycieli oraz polecany film przedstawiajacy ciemna strone srodowiska akademickiego

    Ze wszystkich aktywnosci nalezy rozliczyc sie do 1/02. Po tym terminie nie bedzie mozliwosci naliczenia punktow.