Semestr zimowy 2024
Mikroekonomia, cz. III
Motto zajec:
Osoby o lewicowych pogladach (demokraci) zakladaja, ze swiat mozna zmienic =>
wspieraja (aktywnie lub pasywnie) proaktywne dzialania.
Osoby o prawicowych pogdladach (republikanie) wychodza z zalozenia, ze wiele restrykcji
ogranicza zdolnosc czlowieka do zmiany swiata.
Friedrich von Hayek (1949)
Grupy:
(15:00),
(16:45),
(18:30)
Prowadzaca:
Olga Kiuila
Kontakt z prowadzaca poza zajeciami
(prosze o przestrzeganie netykiety
i
prawa do bycia offline):
dyzur
online
do zadawania anonimowych pytan
- odpowiedzi
beda udzielane najpozniej dzien przed zajeciami
email
- tej formy kontaktu prosze uzywac wylacznie w sprawach niemogacych czekac
do kolejnej lekcji
lub gdy prowadzaca o to poprosi. Przy kazdorazowym takim kontakcie nalezy korzystac ze swojego uczelnianego adresu email,
zawsze podac numer grupy lub godzine zajec,
a takze zachowac ciaglosc korespondencji.
Brak spelnienia tych kryteriow bedzie skutkowac brakiem odpowiedzi.
Czas na odpowiedz prowadzacej wynosi 1 tydzien.
Koordynator przedmiotu: dr Anna Kukla-Gryz
Materialy poprzednich prowadzacych:
prof. dr hab. Mikolaj Czajkowski;
prof. UW dr hab. Marek Giergiczny;
prof. UW dr hab. Michal Krawczyk;
dr Ewa Zawojska;
prof. UW dr hab. Katarzyna Metelska
Ogolny plan kursu oraz ogolne zasady zaliczenia:
sylabus
Szcegolowe zasady zaliczenia przedmiotu (max 100pkt):
(a)
Podstawowa aktywnosc (max 25pkt)
(b)
Dodatkowa aktywnosc (max 15pkt)
(c) Egzamin (max 60pkt): wspolny dla wszystkich grup
Dziennik ocen: dostepny jest przez Moodle (linki do grup podano wyzej).
Wszystkie punkty za aktywnosc (a) i (b) sa naliczane wylacznie poprzez dany dziennik ocen.
W celu naliczenia punktow nalezy zglosic sie do
prowadzacej po zakonczeniu danej lekcji z wypisana na kartce swoja aktywnoscia
(nie beda naliczane punkty wstecz).
Jesli w Moodle brakuje waszego nazwiska w danej grupie, mimo ze w USOS jestescie zarejestrowani, to
nalezy recznie dopisac sie do kursu w Moodle (kliknij w link kursu, zaloguj sie jak do USOS poprzez
przycisk "logowanie pracownikow i studentow UW", postepuj zgodnie z instrukcjami w witrynie
internetowej).
Konto Moodle musi byc polaczone z kontem USOS poprzez
email uczelniany i numer ID,
w przeciwnym razie punkty za aktywnosc nie beda naliczane (czyli punkty zdobyte przed
spelnieniem danych wymogow beda anulowane).
Reklamacje w sprawie blednie naliczonych punktow/aktywnosci lub braku punktow/aktywnosci nalezy
zglaszac w ciagu
1 tygodnia od daty pojawienia sie bledu w dzienniku ocen (w przeciwnym razie reklamacja nie
bedzie uwzgledniona).
Nieobecnosci:
lista obecnosci nie jest sprawdzana,
gdyz nie jest dobrym sposobem motywowania do pracy i zdobywania wiedzy.
Studenci, ktorzy byli nieobecni podczas omawiania kwestii
organizacyjnych maja obowiazek dowiedziec sie o szczegolach od innych uczestnikow kursu.
Istnieje mozliwosc usprawiedliwienia niewykonania terminowo pracy domowej lub infografiki
(na ukonczenie zaleglej aktywnosci student ma 1-3 dni w zaleznosci od zaistnialego zdarzenia).
Poprawy: brak mozliwosci poprawienia skladowych oceny
(oprocz egzaminu)
w sesji poprawkowej ze wzgledu na ich charakter. Istnieje mozliwosc poprawienia nastepujacych
aktywnosci w ciagu 3 dni od otrzymania uwag od prowadzacej: infografik,
dodatkowych zadan za aktywnosc, przykladow z rzeczywistosci do zadan.
Wyrownywanie szans dla osob z ograniczeniami:
bez wzgledu na rodzaj ograniczenia
(orzeczenie, ubostwo, zawody sportowe, dluzsza choroba, inne trudnosci) takie osoby proszone sa o
zgloszenie
swoich potrzeb w ciagu 1 tygodnia od pierwszego udzialu w zajeciach, jesli
chca miec odpowiednie dostosowania. Jesli ograniczenie pojawilo sie w trakcie danego
semestru, nalezy poinformowac prowadzaca w ciagu 1 tygodnia od pojawienia sie ograniczenia.
Zajecia sa prowadzone w stylu
"Flipped Classroom" w celu ksztalcenia umiejetnosci spolecznych i
myslenia krytycznego.
Slajdy bazuja sie na prezentacjach prof. Hal Varian'a.
Rozwiazania zadan zostaly przygotowane wspolnie ze studentami.
Podczas zajec nie wolno korzystac z urzadzen elektronicznych
(z wyjatkiem tabletow i laptopow
wylacznie do robienia notatek). W zwiazku z tym tresc zadan nalezy miec na zajeciach w
formie wydruku. Nad sprawnym przebiegiem zajec bedzie czuwac "przewodniczacy lekcji" -
student(ka), ktory(a)
zglosi sie do tej roli, co bedzie odnotowane jako aktywny udzial w zajeciach.
Przebieg zajec (* oznacza opcjonalne elementy):
wejsciowka
omowienie pracy domowej
prezentacja infografiki*
przerwa
eksperyment*
zarys nowego tematu
przykladowe zadanie*
rejestracja aktywnosci
Formularz propozycji zmian organizacji i elementow zajec (np. brak przerwy).
Zmany nie moga dotyczyc elementow zawartych w sylabusie.
Czas na zgloszenia uplywa 13.10.2024.
To jest konwersatorium - aktywny
udzial i
wspolpraca zespolowa sa oczekiwane!
Zajecia 1:
rownowaga czastkowa i racjonalnosc podmiotow (Varian'2002 rozd. 16.1-16.5, 16.9). Zadania
(rozwiazanie nr
5,
6,
7)
+ test
16.32 (Varian Test Bank, rozd. 16,
rozwiazanie)
Przykladowe prace studentow:
plakat,
referat,
debata
Dylemat wyjasniajacy co
w teorii ekonomii rozumie sie przez
racjonalne podmioty (z
podrecznika do
ekonomii)
Polecany film The Founder
o niszy rynkowej wykorzystanej przez R.Kroc kradnac pomysl braci McDonald
Zajecia 2:
interwencje rzadowe: podatki i subwencje (Varian'2002 rozd. 16.6-16.8, 16.10, 24.3). Zadania
(rozwiazanie nr 3a-d (przypadek monopolu),
3e,
3f,
3g,
4a,
4b,
4c,
5)
Przykladowe prace studentow:
plakat,
referat,
debata,
studium przypadku
Przyklad
braku kompetencji wladz publicznych
Polecany film
Rose Island o nietypowym
unikaniu placenia podatkow przez G.Rosa
Zajecia 3: interwencje rzadowe: regulacje cen i ograniczenia ilosciowe (Pindyck'2005 rozd. 9).
Zadania
(rozwiazanie nr 1test)
+ eksperyment "podatek od braku pracy domowej"
+ studium przypadku:
interwencje rzadowe -
slajdy,
prawo i ekonomia - slajdy i
odpowiedzi
Przykladowe prace studentow:
plakat,
prezentacja,
referat,
debata
Polecany film
Molly's Game o prowadzeniu dzialalnosci gospodarczej bez odpowiedniej licencji
przez M.Bloom
Zajecia 4:
wymiana (Varian'2002 rozd. 2.5, 29.1-29.4). Zadania
(wskazowki do zadania 3, rozwiazanie nr
3v,
3vii,
3viii,
4)
+ test
31.17,23 (Varian Test Bank, rozd. 31,
rozwiazanie)
Przykladowe prace studentow:
plakat,
prezentacja
Polecany film The Pentagon Wars
o manipulowaniu jakoscia produktow na przykladzie bojowego wozu Bradley
Zajecia 5: dobra publiczne i wspolne (Varian'2002 rozd.
35.1-35.7).
Zadania
(rozwiazanie nr
3,
5)
+ studium przypadku: dobra publiczne -
slajdy, rozwiazania
Przykladowe prace studentow:
plakat,
referat,
debata,
studium pryzpadku
Problem dobr wspolnych oczami Dilberta
oraz problem dobr publicznych oczami
Simpsonow
Polecany film
Imitation Game o udoskonaleniu bomby kryptologicznej przez zespol A.Turing'a
Zajecia 6: wybor spoleczny (Varian'2002 rozd.
31, 35.8-35.11 oraz Varian'2016 rozd. 36.9-36.10).
Zadania
(rozwiazanie nr
3,
4 + nr 2 ze studium przypadku poprzedniego tematu)
+ eksperyment "glosowanie" (konformizm normatywny)
Przykladowe prace studentow:
plakat,
prezentacja,
referat,
debata
Polecany film Hidden Figures
o niesprawiedliwosci spolecznej na przykladzie pracy w NASA
Zajecia 7: efekty zewnetrzne (Varian'2002 rozd.
32.1-32.5).
Zadania
(rozwiazanie nr 1)
Przykladowe prace studentow:
plakat,
prezentacja,
referat,
debata
Wizualizacja dla sceptykow
przyczyn zmian klimatu. Oblicz swoj
slad ekologiczny
Ppolecany film Wall.E
o hipotetycznych skutkach zasmiecania Ziemi.
Zajecia 8: naprawa blednej alokacji rynku
(Varian'2002 rozd. 32.6-32.8).
Zadania
(rozwiazanie nr 6)
+ eksperyment "negocjacje"
+ test
34.3,11,22,32 (Varian Test Bank, rozd. 34,
rozwiazanie)
Przykladowe prace studentow:
plakat,
prezentacja,
referat,
debata
Polecany film 21
o studentach z MIT Blackjack Team,
ktorzy wykorzystali niedoskonalosci rynku gier hazardowych
Zajecia 9: selekcja negatywna (z wylaczeniem rynku sily roboczej),
czyli ukryta informacja (Varian'2002
rozd. 36.1-36.3).
Zadania
(rozwiazanie nr 4)
+ test
37.11,16 (Varian Test Bank, rozd. 37,
rozwiazanie)
Przykladowe prace studentow:
plakat,
prezentacja,
referat,
debata
Polecany film The Wizard of Lies o najwiekszej piramidzie finansowej (schemat Ponziego)
stworzonej przez B.Madoff'a (satyra),
ktory byl szefem gieldy NASDAQ.
Inna popularna nielegalna strategia rynkowa to "pump and dump" (znana takze jako
Boiler Room, ktora rozpowszechnil J.Belfort).
Zajecia 10: sygnalizowanie i pokusa naduzycia
(z wylaczeniem teorii agencji), czyli ukryte dzialanie (Varian'2002
rozd. 36.4-36.5, 36.9).
Zadania
(rozwiazanie nr
2,
3)
+ eksperyment "gielda pojazdow"
+ test
37.1,6 (Varian Test Bank, rozd. 37,
rozwiazanie)
Przykladowe prace studentow:
plakat,
referat,
debata
Przyklad sygnalizowania (wojna na reklamy)
oraz pokusy naduzycia
wsrod naukowcow.
Polecany film The Big Short
o przyczynach banki kredytowej (kryszys finansowy 2007-09)
Zajecia 11: poprawnosc motywacyjna, czyli teoria agencji
(Varian'2002 rozd. 36.6-36.8).
Zadania (rozwiazanie nr
2)
+ eksperyment "kontrakt"
+ studium przypadku
+ test
35.2 (Varian Test Bank, rozd. 35,
rozwiazanie)
Przykladowe prace studentow:
plakat,
debata
Polecany film Exam
o przesadnej rekrutacji do pracy (sprawdzanie umiejetnosci sluchania ze zrozumieniem oraz odpornosci na stres)
Zajecia 12:
rownowaga ogolna (Varian'2002 rozd. 29.5-29.14). Zadania
(rozwiazanie nr 2)
+ eksperyment "jakosc zajec"
Przykladowe prace studentow:
plakat,
prezentacja,
debata ,
studium przypadku
Zajecia 13: moce produkcyjne i przewaga komparatywna (Varian'2002
rozd. 30).
Zadania
(rozwiazanie nr
4,
5)
Przykladowe prace studentow:
plakat,
prezentacja,
debata
Polecany film
Catch Me If You Can o przewadze komparatywnej mlodego falszerza F.Abagnale
Zajecia 14: debata lub eksperyment "wymiana" oraz przykladowe
zadania egzaminacyjne
Polecany spektakl Zaliczenie. Lekcja
o braku konsekwencji i logiki dzialania przez nauczycieli oraz
polecany film przedstawiajacy
ciemna strone srodowiska akademickiego