Semestr zimowy 2020

Mikroekonomia, cz. III

Grupy: 205 (8:00), 207 (9:45), 209 (11:30), 231 (13:15), 204 (15:00)

Prowadzacy: Olga Kiuila


Dyzur on-line: wtorek 15:00 ( Zoom ID: 838 9878 2872 Passcode: 999758 )

Koordynator przedmiotu: dr hab. Olga Kiuila, prof. UW
Materialy innych prowadzacych: dr hab. Anna Bartczak, prof. UW; dr hab. Marek Giergiczny, prof. UW; dr hab. Ewa Aksman; dr hab. Katarzyna Metelska-Szaniewska; dr Ewa Zawojska


Plan zajec: sylabus
Bezplatna wersja podrecznika Varian'2013 w formacie ebook (XML) jest dostepna poprzez BUW

Aktywnosc na zajeciach (max 30pkt):
  • punkty (max 2pkt/zajecia) mozna dostac za omawianie wynikow pracy domowej (nalezy udostepnic swoj ekran), rozwiazywanie zadan w czasie rzeczywistym, zadawanie i odpowiadanie na pytania (podstawowa zasada: nie ma glupich pytan), aktywny udzial w dyskusjach, opracowanie przykladow poza podrecznikowymi, podsumowanie zagadnien teoretycznych. Punkty dostaje sie bez wzgledu na to czy zadanie (lub odpowiedz) zostalo dobrze/zle rozwiazane (lub udzielone), czyli punkty sa przyznawane za wlozony wysilek, a nie za prawidlowa odpowiedz.
  • aktywny udzial w 3 zajeciach pod rzad jest nagradzany mozliwoscia otrzymania dodatkowych punktow za dodatkowe zadania. Rozwiazanie dodatkowych zadan musi byc w formie elektronicznej nadajacej sie do edytowania i zawierac wyjasnienia (patrz przyklady przy lekcjach).
  • niezapowiedziane wejsciowki na czas (max 10pkt). Punktowane sa wylacznie pierwsze trzy osoby w grupie, ktore najszybciej udziela najwiecej poprawnych odpowiedzi z danej wejsciowki. Piewsze miejsce - 3pkt, drugie - 2, trzecie - 1.
    Nieuczciwosc bedzie karana utrata wszystkich punktow.

    Dodatkowe punkty (max 20pkt):
  • plakat lub infografika (max 10pkt) - przygotowanie w zespole plakatu lub infografiki (np. za pomoca platformy Canva), ktorego celem jest streszczenie tematu poprzedniej lekcji oraz omowienia go podczas zajec. Zmiany skladu zespolu (max 2 osoby) lub terminu przygotowania nalezy uzgadniac miedzy soba, czyli bez powiadomienia prowadzacego. Plakat musi zostac omowiony pobieznie przez jego autorow podczas zajec, do ktorych mial byc przygotowany. Brak przygotowania na czas skutkuje brakiem mozliwosci zdobycia punktow za ta aktywnosc. Mozna przygotowac tylko jeden plakat na zespol. Punkty sa rozdzielane rownomiernie miedzy czlonkami zespolu, jesli nie zostana zgloszone inne preferencje.
  • prezentacja (max 10pkt) - przygotowania w zespole prezentacji na temat poprzedniej lekcji oraz przedstawienie jej na biezacej lekcji. Prezentacja powinna byc przygotowana (i) w stylu Pecha Kucha lub (ii) tradycyjna prezentacja 5-7 min, ale zawierajaca elementy ktore nie pojawily sie na slajdach prowadzacego. W sprawie zmiany skladu zespolu i innych kwestii technicznych patrz opis przygotwania plakatu.
    "Jazda na gape" bedzie karana utrata wszystkich punktow.

    Praca domowa: nieukonczone zadania z poprzednego tematu (zaleca sie aktywna praca domowa w malych grupach) + uwazne przeczytanie biezacego tematu w podreczniku (slajdy nie wystarcza!) + analiza dolaczonych materialow.

    Nieobecnosci: Lista obecnosci nie jest sprawdzana. Student, ktory byl nieobecny podczas omawiania kwestii organizacyjnych / technicznych, ma obowiazek dowiedziec sie o szczegolach od innych uczestnikow kursu lub z nagrania lekcji

    Poprawy: brak mozliwosci poprawienia ktoregokolwiek ze skladowych oceny (oprocz egzaminu) ze wzgledu na ich charakter.

    To jest konwersatorium - aktywny udzial oczekiwany!


    Zajecia sa prowadzone w stylu "Flipped Classroom". Slajdy bazuja sie na prezentacjach prof. Hal Varian'a. Rozwiazania zadan zostaly przygotowane wspolnie ze studentami.


  •   Lekcja 1: rownowaga czastkowa (Varian'2002 rozd. 16.1-16.5, 16.9). Zadania (rozwiazanie nr 5) + test 16.32 (Varian Test Bank, rozd. 16, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat

  •  Lekcja 2: interwencje rzadowe (Varian'2002 rozd. 16.6-16.8, 16.10, 24.3). Zadania (rozwiazanie nr 3a-d, 5)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja

  • Lekcja 3: regulacje prawne (Pindyck'2005 rozd. 9, studium przypadku: interwencje rzadowe - slajdy i odpowiedzi, prawo i ekonomia - slajdy i odpowiedzi). Zadania
    Przykladowe prace studentow: , prezentacja

  •  Lekcja 4: wymiana (Varian'2002 rozd. 2.5, 29.1-29.4). Zadania (wskazowki do zadania 3, rozwiazanie nr 3viii, 4)
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja

  •   Lekcja 5: dobra publiczne (Varian'2002 rozd. 35.1-35.7). Zadania (rozwiazanie nr 3, 5) + studium przypadku: dobra publiczne - slajdy, zadania i odpowiedzi
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja

  •   Lekcja 6: wybor spoleczny (Varian'2002 rozd. 31, 35.8-35.11, Varian'2016 rozd. 36.9-36.10). Zadania (rozwiazanie nr 3, 4) + eksperyment "glosowanie"
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja

  •   Lekcja 7: efekty zewnetrzne (Varian'2002 rozd. 32.1-32.5). Zadania + eksperyment "jakosc zajec"

  •   Lekcja 8: naprawa blednej alokacji rynku (Varian'2002 rozd. 32.6-32.8). Zadania + eksperyment "negocjacje" + test 34.11 (Varian Test Bank, rozd. 34)

  •   Lekcja 9: selekcja negatywna (Varian'2002 rozd. 36.1-36.3). Zadania (wyjasnienie do zadania 2, rozwiazanie nr 4)

  •   Lekcja 10: pokusa naduzycia (Varian'2002 rozd. 36.4-36.5, 36.9). Zadania (rozwiazanie nr 2, 5)

  •   Lekcja 11: poprawnosc motywacyjna (Varian'2002 rozd. 36.6-36.8). Zadania + eksperyment "kontrakt" (rozwiazanie )

  •   Lekcja 12: rownowaga ogolna (Varian'2002 rozd. 29.5-29.14). Zadania

  •   Lekcja 13: przewaga komparatywna (Varian'2002 rozd. 30). Zadania