Semestr zimowy 2025

Mikroekonomia, cz. III

Motto zajec:
Podstawa nauki jest niewiara. Nauka rozwija sie przez watpliwosci.
Teoria naukowa (sprawdzona hipoteza) rozni sie od faktu naukowego (obserwacji).


Grupy: 15:00, 16:45, 18:30

Prowadzaca: Olga Kiuila


Kontakt z prowadzaca poza zajeciami (prosze o przestrzeganie netykiety, stopni naukowych i prawa do bycia offline):
  • dyzur
  • online do zadawania pytan - odpowiedzi beda udzielane najpozniej dzien przed zajeciami lub podczas zajec.
  • email - tej formy kontaktu prosze uzywac wylacznie w sprawach niemogacych czekac do kolejnej lekcji lub gdy prowadzaca o to poprosi. Przy kazdorazowym takim kontakcie nalezy korzystac ze swojego uczelnianego adresu email, zawsze podac numer grupy lub godzine zajec, a takze zachowac ciaglosc korespondencji. Brak spelnienia tych kryteriow bedzie skutkowac brakiem odpowiedzi. Czas na odpowiedz prowadzacej wynosi 1 tydzien.

    Koordynator przedmiotu: dr Anna Kukla-Gryz
    Materialy innych prowadzacych: prof. dr hab. Mikolaj Czajkowski; prof. UW dr hab. Marek Giergiczny; prof. UW dr hab. Michal Krawczyk; dr Ewa Zawojska; prof. UW dr hab. Katarzyna Metelska

    Ogolny plan kursu oraz ogolne zasady zaliczenia: sylabus
    (a) Podstawowa aktywnosc (25%): szczegoly w Moodlu
    (b) Dodatkowa aktywnosc (15%): szczegoly w Moodlu
    (c) Egzamin (60%): wspolny dla wszystkich grup

    Dziennik ocen: dostepny jest przez Moodle. Wszystkie punkty za aktywnosc (a) i (b) sa naliczane wylacznie poprzez dany dziennik ocen. W celu naliczenia punktow nalezy zglosic sie do prowadzacej po zakonczeniu danych zajec (nie beda naliczane punkty wstecz). Konto Moodle musi byc polaczone z kontem USOS poprzez email uczelniany i numer ID, w przeciwnym razie punkty za aktywnosc nie beda naliczane (czyli punkty zdobyte przed spelnieniem danych wymogow beda anulowane). Reklamacje w sprawie blednie naliczonych punktow/aktywnosci lub braku punktow/aktywnosci nalezy zglaszac w ciagu 1 tygodnia od daty pojawienia sie bledu w dzienniku ocen (w przeciwnym razie reklamacja nie bedzie uwzgledniona).

    Nieobecnosci: lista obecnosci nie jest sprawdzana, gdyz nie jest dobrym sposobem motywowania do pracy i zdobywania wiedzy. Studenci, ktorzy byli nieobecni podczas omawiania kwestii organizacyjnych maja obowiazek dowiedziec sie o szczegolach od innych uczestnikow kursu. Istnieje mozliwosc usprawiedliwienia niewykonania terminowo pracy domowej lub infografiki (na ukonczenie zaleglej aktywnosci student ma 1-3 dni w zaleznosci od zaistnialego zdarzenia).

    Poprawy: W sesji poprawkowej mozna poprawic wylacznie egzamin. Kazda prace domowa mozna poprawic w ciagu 3 dni od zakonczenia danych zajec. Dodatkowe zadania dla aktywnych i infografike mozna poprawic w ciagu 3 dni od otrzymania uwag od prowadzacej. Wejsciowek i eksperymentow nie mozna poprawiac ze wzgledu na ich charakter.

    Wyrownywanie szans dla osob z ograniczeniami: bez wzgledu na rodzaj ograniczenia (orzeczenie, ubostwo, zawody sportowe, dluzsza choroba, inne trudnosci) takie osoby proszone sa o zgloszenie swoich potrzeb w ciagu 1 tygodnia od pierwszego udzialu w zajeciach, jesli chca miec odpowiednie dostosowania. Jesli ograniczenie pojawilo sie w trakcie danego semestru, nalezy poinformowac prowadzaca w ciagu 1 tygodnia od pojawienia sie ograniczenia.

    Zajecia sa prowadzone w stylu "Flipped Classroom" w celu ksztalcenia umiejetnosci spolecznych i myslenia krytycznego. Slajdy bazuja sie na prezentacjach prof. Hal Varian'a. Rozwiazania zadan zostaly przygotowane wspolnie ze studentami. Podczas zajec nie wolno korzystac z urzadzen elektronicznych (z wyjatkiem tabletow i laptopow wylacznie do robienia notatek). W zwiazku z tym tresc zadan nalezy miec na zajeciach w formie wydruku.
    Przebieg zajec:
  • wejsciowka (swiatowej klasy nauczyciel, J.Escalante, nie wpuszczal uczniow do klasy dopoki nie odpowiedza na pytanie z pracy domowej)
  • omowienie pracy domowej
  • przerwa lub/oraz eksperyment
  • zarys nowego tematu
  • przykladowe zadanie
  • rejestracja aktywnosci
    Formularz propozycji zmian organizacji i elementow zajec (np. brak eksperymentow). Zmany nie moga dotyczyc elementow zawartych w sylabusie. Czas na zgloszenia uplywa 14.10.2025.

    To jest konwersatorium - aktywny udzial i wspolpraca zespolowa sa oczekiwane!


  •   Zajecia 1: rownowaga czastkowa i racjonalnosc podmiotow (Varian'2002 rozd. 16.1-16.5, 16.9). Zadania (rozwiazanie nr 5, 6, 7) + test 16.32 (Varian Test Bank, rozd. 16, rozwiazanie)
    Przykladowe prace studentow: plakat, referat, debata
    Dylemat wyjasniajacy co w teorii ekonomii rozumie sie przez racjonalne podmioty (z podrecznika do ekonomii).
    Polecany film The Founder o niszy rynkowej wykorzystanej przez R.Kroc kradnac pomysl braci McDonald.

  •  Zajecia 2: interwencje rzadowe: podatki i subwencje (Varian'2002 rozd. 16.6-16.8, 16.10, 24.3). Zadania (rozwiazanie nr 3a-d,j (przypadek monopolu), 3e, 3f, 3g, 4a, 4b, 4c, 5)
    Przykladowe prace studentow: plakat, referat, debata, studium przypadku
    Przyklad braku kompetencji wladz publicznych
    Polecany film Rose Island o nietypowym unikaniu placenia podatkow przez G.Rosa

  •   Zajecia 3: interwencje rzadowe: regulacje cen i ograniczenia ilosciowe (Pindyck'2005 rozd. 9). Zadania (rozwiazanie nr 1test) + eksperyment "podatek od braku pracy domowej"
    Przykladowe prace studentow: plakat, prezentacja, referat, debata, studium przypadku
    Polecany film Molly's Game o prowadzeniu dzialalnosci gospodarczej bez odpowiedniej licencji przez M.Bloom