Mikroekonomia, cz. III

Dodatkowa aktywnosc na zajeciach (max 15pkt)
nieuczciwosc bedzie karana

  • debata (max 15pkt/os.):
    Dwa zespoly 3-osobowe (agitatorzy, polemisci, legislatorzy) beda dyskutowac na uzgodniony temat. Celem przeprowadzenia debaty jest lepsze zrozumienie teorii ekonomii zawartej w tematach Mikroekonomii III. W debacie uczestnicza trzy strony (zwolennicy, przeciwnicy i rzad), ale czynny udzial biora tylko dwie strony (zwolennicy i przeciwnicy). Kazda strona powinna zgromadzic jak najwiecej argumentow ekonomicznych wspierajacych jej stanowisko. To moga byc argumenty teoretyczne, przyklady wziete z rzeczywistosci, hipotetyczne sytuacje, itd. Wieksze znaczneie ma jakosc argumentow (doglebna analiza), niz ich ilosc (powierzchowna analiza). Poslugiwanie sie konkretnymi danymi sprzyja przekonaniu innych. Nalezy zadac sobie pytanie: "czy bez wiedzy zdobytej na zajeciach Mikroekonomii III bylibysmy w stanie przedstawic takie rozumowanie?". Jesli odpowiedz brzmi "tak", prawdopodobnie zle dobrano tematyke lub sposob analizy, badz tez argumenty sa bardzo powierzchowne. Zadaniem Agitatorow jest zbudowanie argumentow na poparcie wlasnej tezy. Zadaniem Polemistow jest przewidzenie argumentow strony przeciwnej i przygotowanie sie do zbicia ich. Zadaniem Legislatorow jest sformulowanie rozwiazania problemu. Rzad tworza pozostali uczestnicy zajec. Przykladowy temat i alternatywny przebieg debaty.
    Instrukcja:
    do 25/10 - propozycje tematow (kazdy moze zglosic, bez wzgledu na to czy bedzie uczestniczyc w debacie)
    do 31/10 - skompletowanie zespolow (2 lub 4 w kazdej grupie)
    do 30/11 - agitatorzy udostepniaja nagranie swojego wystapienia (max 10min), przygotowanego wspolnymi silami calego zespolu (a takze udostepniaja wykorzystana bibliografie)
    do 31/12 - polemisci udostepniaja nagranie swojego wystapienia (max 15min), przygotowanego wspolnymi silami calego zespolu (a takze udostepniaja wykorzystana bibliografie)
    22/01 - legislatorzy na ostatnich zajeciach prezentuja (max 5 min) w postaci infografiki (bez limitu stron) wspolne stanowisko swojego zespolu.

    Zwolennicy i przeciwnicy rywalizuja miedzy soba (wojna na argumenty). Rozliczenie takiej aktywnosci odbywa sie zespolowo, a nie indywidualnie. Nalezy wgrac do Moodle pliki zrodlowe swoich wystapien oraz wykaz bibliografii (patrz wytyczne dla infografiki) z uwzglednieniem powyzszych terminow.

    ALBO

  • infografiki (max 15pkt):
    Przygotowanie 3 infografik do przykladow z rzeczywistosci umieszczonych w materialach zajec (Moodle, slajdy, podrecznik, filmy), w tym 1 powinna byc zaprezentowana na zajeciach. Zapisy na prezentacje (liczba miejsc jest ograniczona ze wzgledu na debate).
    Instrukcja:
    - inforgrafika powinna byc zawarta na 1 slajdzie (orientacja pozioma, standardowy rozmiar 4:3)
    - dotyczyc przykladu z omowionych tematow (liczy sie data przeslania pliku)
    - zawierac szczegoly wazne dla zrozumienia danego przykladu (nalezy skupic sie na wybranym problemie w danym przykladzie, zamiast wyjasnienia wszystkich watkow)
    - zawierac specjalistyczna wiedze z ekonomii (czyli bez studiow ekonomicznych trudno byloby przygotowac taka infografike)
    - unikac nadmiaru szczeglow, ktore zachwieja czytelnosc infografiki
    - uwzglednic dane statystyczne, jesli pomoga w zrozumieniu istoty problemu oraz przyklad dotyczy ostatnich 50 lat
    - podac zrodla wykorzystanych informacji (w tym AI) w postaci bibliografii, a nie same linki do stron internetowych. W przypadku AI nalezy podac nazwe narzedzia, rok wersji, tytul platformy, zakres wsparcia.
    - pliki nalezy przesylac przez Moodle
    - istnieje mozliwosc poprawienia plikow po uwagach prowadzacej, co pozwala na zrekompensowanie ewentualnie utraconych punktow (czas na poprawki wynosi 3 dni 1 tydzien).

    Miesiecznie mozna przeslac tylko 1 infografike (liczy sie data przeslania pliku), czyli nalezy zapewnic rownomierne rozlozenie aktywnosci w ciagu semestru. Jedna osoba moze przygotowac tylko 1 infografike do danego tematu lekcji. Na potrzeby prezentacji nie jest wymagane ukonczenie kompletu infografik. Przyklad ciekawej prezentacji. Przykladowa infografika jest zawarta w materialach do zajec 2, 6, 8 (odpowiednio slajd nr 5, 18, 13). Szczegoly punktacji sa podane w Moodlu.