|
|
System motywacyjny w firmie X
Wybrana
przeze mnie firma X to przedsiębiorstwo handlowe zorientowane na rynek
i klienta, promujące kreatywność i innowacyjność, koncentrujące uwagę
na rozwoju ludzi i wdrażaniu nowych produktów, dopasowanych do potrzeb
klienta.
Obszarem zainteresowań systemu motywacyjnego firmy X są wszystkie wspólne
wartości i cele przedsiębiorstwa i jego poszczególnych pracowników. W
systemie tym zmiany zachodzą stale, innowacje są ciągłe, promuje się
aktywność, dynamizm i szybkość reakcji na potrzeby klienta. Ważne jest
tu zrozumienie, że organizacja musi generować zyski, a ich źródłem mogą
być jedynie zadowoleni klienci. Styl zarządzania, który okazuje się wyjątkowo
skuteczny dla uzyskania satysfakcji klienta w warunkach konkurencji na
rynku, opiera się na upełnomocnieniu i wspieraniu pracowników.
Aby rozwój firmy był możliwy, system zarządzania czynnikiem ludzkim został
oparty na trzech współzależnych obszarach: wykonanie zadania, budowanie i
utrzymanie
zespołu, doskonalenie jednostki. W firmie X istotną rzeczą jest, aby osobowość
i charakter osoby pełniącej funkcję kierowniczą, jak również filozofia wartości
samego przedsiębiorstwa uzupełniały się. To bowiem decyduje o spójności i
poczuciu jedności zespołu. Dla firmy bardziej istotne są umiejętności "bycia
szefem" niż
same umiejętności kierownicze, gdyż zarządzanie ściśle związane jest z osobowością
szefa.
Przeprowadzone obserwacje i wywiady w przedsiębiorstwie X pozwoliły scharakteryzować
wewnętrzny system motywacyjny firmy, a także wyodrębnić najczęściej stosowane
przez menedżerów techniki motywowania podwładnych.
Nie zawsze tylko pieniądze są motywatorem do pracy. Pieniądze stanowią bowiem
największą motywację przy pozyskiwaniu nowych pracowników. Nie są natomiast głównym
czynnikiem motywującym pracowników do pozostania w firmie lub też do większego
zaangażowania się na jej rzecz.
W odpowiedzi na pytanie: co (oprócz wynagrodzenia) zwiększa twoją motywację
i zaangażowanie w pracę? ankietowani najczęściej stwierdzali, że czynnikami
najważniejszymi
są tutaj:
- uznanie przełożonych;
- wymierność efektów własnych działań;
- uzasadnienie zadań, poczucie ich sensu;
- poczucie wpływu i przydatności w pracy;
- możliwość ciągłego rozwijania się zawodowego, zwiększanie zakresu kompetencji;
- dobra atmosfera w pracy.
- możliwości rozwoju,
- podnoszenia własnych kwalifikacji,
- zdobywania nowych doświadczeń.
Rozważania analityczne wyników przeprowadzonej wśród pracowników firmy X ankiety
pokazują, że tym, co najbardziej motywuje do pracy, jest zaspokajanie potrzeb
uznania, akceptacji, szacunku, samorealizacji zawodowej oraz wykonywania sensownych
i ważnych zadań. Czynnikami demotywującymi, wpływającymi negatywnie na podejście
podwładnego do obowiązków jest niezaspokojenie wyżej wymienionych potrzeb, a
więc niedocenianie, brak uznania, konieczność wykonywania nieuzasadnionych zadań,
a także poczucie braku wpływu i niemożności decydowania.
Spostrzeżenia te uświadamiają, że zaniedbanie zaspokajania powyższych potrzeb
lub nieświadomość ich istnienia mogą być powodem powstawania niszczących
napięć oraz frustracji podwładnych. Potrzeb tych nie da się "obejść" ani
stłumić. Lekceważenie
ich przez przełożonych może prowadzić do obniżenia efektywności pragcy,
zaniedbań ze strony podwładnych, aż w końcu do niezdrowej atmosfery w pracy
-także,
albo przede wszystkim, w stosunkach interpersonalnych z przełożonymi.
Dobre słowo od przełożonego, wyrażenie pochwały za pomyślnie wykonane zadanie
czy poklepanie po ramieniu w celu pokazania, że jest się po tej samej stronie
co podwładny, mają motywujący wpływ, powodują, że pracownikowi wraca wiara w
sens wykonywanej pracy.
Jak napisał niegdyś V. Wilcox:
"Poklepanie po ramieniu dzieli niewielka tylko anatomiczna odległość od
kopniaka w tyłek, lecz wyniki tych czynności oddalone są od siebie
o całe mile."
Opracował Mariusz Nowak
Źródło: Praca naukowa, System motywowania pracowników na tle systemu zarządzania
zasobami ludzkimi.
Praca na
przykładzie firmy "X".
|
|
|