|
|
SYSTEMY MOTYWACYNE- JAK ZMOTYWOWAĆ
PRACOWNIKA?
Motywacja
jest siłą wewnętrzną, która pozwala osiągnąć sukces w każdej dziedzinie
życia, gwarantuje wspaniałą współpracę w zespole i stwarza możliwości
realizacji najtrudniejszych celów. Znajomość teorii motywacji w
znaczący sposób kształtuje techniki zarządzania personelem firmy
ponieważ podświadomość
-plac budowy życia i miejsce pracy duszy - ma tendencje do realizowania
każdej myśli, te zaś rozwijają się we wnętrzu człowieka lub przez
wpływy zewnętrzne.
Motywatory to bodźce, które wzbudzają w człowieku nadzieję na realizację
rzeczy trudnych do wykonania. Techniki motywowania wskazują na sposoby
ich
ujawniania i kreowania w taki sposób, aby przynosiły zamierzone
efekty. Główni
wrogowie motywacji to stres i różnego rodzaju frustracje,
których
nie brak w
życiu współczesnego człowieka.
Stres związany z pracą, którą należy wykonać na wczoraj, ciągła gonitwa,
rosnące wymagania stawiane przez rozwijającą się konkurencję, obowiązki,
presja czasu - wszystko to powoduje, że w obecnych czasach pracownicy
częściej niż zwykle odczuwają potrzebę wsparcia i uznania. Zdarza
się, że działania i wysiłki pracownika pozostają niedocenione i niezauważone
przez jego przełożonych i współpracowników. Ktoś, kto wykonał zadanie
wymagające dużego nakładu czasu oraz sił i nie usłyszał od szefa
i kolegów
nawet krótkiego komentarza, nie czuje się zmotywowany do jeszcze
większego wysiłku. Pochwała dodaje człowiekowi skrzydeł, sprawiając,
że chce on
działać lepiej, więcej, mądrzej. Jej brak sprawia, że pracownika
ogarnia zniechęcenie i zaczyna tracić poczucie własnej wartości. Ludzie
mają
tendencję do ponawiania działań, za które zostali pochwaleni. Czują
się dumni i umocnieni w poczuciu swojej wartości. Pracownicy dobrze
czują
się w firmie, w której ich praca jest doceniana, wzmacnia się wówczas
poczucie ich przynależności do firmy. Ponieważ pracownicy w firmie
są powiązani siecią wzajemnych zależności, każdy z nich ma wiele okazji
do zaobserwowania działań innych osób. Warto więc, aby chcieli i
umieli
skorzystać z umiejętności udzielania pochwały innym, gdy jakieś zadanie
zostanie wykonane dobrze i solidnie - niezależnie od tego, czy zajmują
kierownicze stanowisko czy też nie. To bardzo poprawia atmosferę
w miejscu pracy. Ponieważ ludzie bardzo lubią być chwaleni, zaczynają
obdarzać
sympatią osoby, które im okazują uznanie. Nie jest to jednak dobry
sposób na ułożenie sobie stosunków ze współpracownikami lub podwładnymi.
Kierownik
musi uważać, żeby nie przesadzić z pochwałami. Nieuzasadnione zachwyty
wywołują w chwalonym pracowniku uczucie, że chwalący próbuje nim
manipulować, by odnieść korzyść dla siebie, nikt nie lubi, by nim
manipulowano.
Termin motywacja jest obecnie najczęściej wykorzystywany do wyjaśniania
przyczyn czyjegoś działania lub określania wewnętrznego stanu, który
ma gwarantować gotowość zaangażowania się w jakieś działanie. A tak naprawdę
to, co określa tę gotowość, to tendencja do podjęcia działania, a motywacja
stanowi jedynie jeden z trzech składników, które ją wyznaczają. Wzbudzenie
owej tendencji i siła, z jaką będziemy to działanie kontynuować, zależy
jeszcze od dwóch innych czynników. Pierwszy z nich to ocena, czy działanie
doprowadzi nas do celu, który wyznacza motywacja. Drugi, to ocena wartości
samego celu.
Motywacja wewnętrzna to wrodzona predyspozycja do aktywności, zarówno
umysłowej, jak i fizycznej. Jest to wewnętrzny kod wyznaczający obszary
działań, w których będziemy odnosili sukcesy i czerpali z tego satysfakcję,
ale i takie, w których skazani będziemy na porażkę. Jedni z nas charakteryzują
się systemem wewnętrznej motywacji do działań wymagających myślenia abstrakcyjnego,
koncepcyjnego i bardzo twórczego. Inni natomiast będą odnosić sukcesy
jako wykonawcy zadań, stosujący się ściśle do regulaminów, reguł i procedur,
które eliminują samodzielność. Są pracownicy, dla których wykonywanie
działalności zawodowej staje się celem autonomicznym. Osoby takie kierują
się w swej pracy w mniejszym lub większym stopniu motywacją wewnętrzną.
Motywacja ta może występować w różnych formach. Wyszczególnić można między
innymi:
- Zamiłowanie i zainteresowanie pracą. Pracownik lubi to co robi, wykonywane
czynności sprawiają mu satysfakcję, zatem dąży on do ich wykonywania.
Taka forma nie może być dominująca w pracy zawodowej, ponieważ żadna
praca nie składa się w 100% z działań atrakcyjnych dla osoby, która
je wykonuje. Kierując się tylko zamiłowaniem pracownik nie wykonywałby
zadań
nieciekawych czy monotonnych.
- Zaangażowanie w zadanie. Pracownik, mając do osiągnięcia cel, widząc
jego realne możliwości realizacji oraz zaspokojenie potrzeby w wyniku
jego osiągnięcia, angażuje się w działanie. Gdy cel (zadanie) jest
dla jednostki wyjątkowo atrakcyjny wówczas stanowi on silne źródło
motywacji
wewnętrznej do podjęcia jego realizacji.
- Utożsamianie się z zespołem, z organizacją. W sprzyjających warunkach
pracownik zaczyna łączyć własne "ja" z pewnymi elementami swojego
otoczenia i wówczas zaczyna je traktować jako własne. Utożsamienie
się z otoczeniem
(zespołem, organizacją) powoduje, że pracownik reaguje na cudze potrzeby
tak jak na własne. Taka identyfikacja sprzyja motywacji wewnętrznej,
a co za tym idzie skłania pracownika do nawiązywania współpracy z
otoczeniem.
- Przyswojenie norm i wartości. W trakcie swojej pracy zawodowej pracownik
przyswaja sobie reguły i wymagania nakazujące dobre wywiązywanie
się z obowiązków. Uwewnętrznienie tych norm powoduje, że osoba taka
pracuje
w poczuciu wewnętrznej konieczności wykonania własnej pracy.
Nieco inaczej przedstawia się sytuacja w obszarze motywacji zewnętrznej.
Przede wszystkim jest ona dużo łatwiejsza do wykrycia i ewentualnych
korekt. Ten typ motywacji można uruchomić w dwojaki sposób:
- stwarzając warunki zagrażające temu co pracownik osiągnął (ujemne
bodźce motywacyjne);
- stwarzając warunki umożliwiające osiągnięcie przez pracownika lepszych
niż dotychczas efektów (dodatnie bodźce motywacyjne).
W systemie motywacyjnym firmy powinny występować oba powyższe rodzaje
motywacji, aby był on jak najbardziej efektywny.
Opracował Mariusz Nowak
Źródło: Praca naukowa, System
motywowania pracowników na tle systemu zarządzania zasobami ludzkimi.
Zobacz też wykład:
budżet i preferencje konsumenta
Zobacz też przykłady:
System motywacyjny w firmie X
System motywacyjny w szkole językowej
|
|
|