M1,M2
-ograniczenia budżetowe
Kombinacje
dóbr X1 i X2 leżące wewnątrz ograni-czenia budżetowego są dostępne dla kon
sumenta. Natomiast kombinacji leżące powyżej ograniczenia budżetowego są niedostępne
dla konsumenta.
Podatek
VAT
Nałożenie
podatku VAT na dobro X1 spowoduje przesunięcie linii budżetu z m1 do m2. Konsument
za posiadany dochód będzie mógł kupić mniej dobra X1 niż przed opodatkowaniem.
Podwyżka
podatku dochodowego spowoduje spadek rozporządzalnego dochodu konsu-menta.
Linia budżetu przesunie się z m1 do m2.
Problem 1
Dlaczego
w krajach biednych jest dużo więcej dzieci w rodzinie niż w krajach bogatych
?

W
krajach biednych, np. w Indiach, utrzymanie dzieci jest tanie. Państwo
udziela rodzinom wielodzietnym pomocy socjalnej. Ponadto dziesięcioletnie
dzieci są już zatrudniane w fabrykach (za marne wynagrodzenie) i same
na siebie zarabiają. Natomiast dobra trwałego użytku są w Indiach relatywnie
drogie.
W krajach bogatych jest odwrotnie. Dobra trwałego użytku są relatywnie
tanie. Z kolei utrzymanie dzieci dużo kosztuje (np. koszty wykształcenia).
Przykład 1
Turystyka zagraniczna z Polski do krajów RWPG w latach 80-tych.
Wówczas zarówno w Polsce jak i w ZSRR najlepszym środkiem przechowywania
wartości było złoto i dolary.
W Polsce M = 10 $ + 20 jednostek złota czyli 1 dolar = 2 jednostki złota
W ZSRR M = 20 $ + 10 jednostek złota czyli 2 dolary = jednostka złota
Mamy 100 jednostek pieniężnych w Polsce i zamieniamy to wszystko na
dolary (otrzymujemy 10 $). Jedziemy do ZSRR i tam wymieniamy dolary na
złoto (otrzymamy 20 jednostek złota). Po powrocie do Polski wymieniamy
złoto na pieniądze i otrzymujemy 400 jednostek pieniężnych. W ciągu jednej
po-dróży można zarobić 300 zł.
Sposób
I (zasiłki)
Przyznanie zasiłków konsumentom spowoduje wzrost ich dochodów. Ograniczenie
budżetowe przesunie się z M1 do M2. Ale jednocześnie wzrośnie też ilość dochodu
przeznaczana na alkohol.
Sposób
II (bony żywnościowe)
Rozdanie konsumentom bonów żywno-ściowych spowoduje przesunięcie równo-ległe
ich ograniczenie budżetowe z M1 do M2. Będą oni mogli konsumować więcej żywności,
ale nie będą mogli kupować więcej alkoholu.
Sposób
III (dopłaty do żywności)
Dopłaty do żywności spowodują obniżenie się ceny żywności i zmianę nachylenia
ograniczenia budżetowego z M1 do M2. Konsumenci będą mieli więcej żywności,
a ilość kupowanego alkoholu pozostanie na nie zmienionym poziomie.
Ograniczenie
budżetowe (M1) konsumentów w ubogiej dzielnicy pozwala im na wybór między
żywnością i alkoholem. W jaki sposób opieka społeczne może im pomóc ?
Problem
3
Różne
ceny cukru w hipermarketach
W hipermarkecie Duży cukier kosztuje 2,50. Natomiast hipermarket BIG oferuje
cenę 2,50 przy zakupie do 10 kg oraz cenę 1,50 przy zakupie powyżej 10 kg. Konsumenci
wybiorż hipermarket BIG ponieważ wtedy ich ograniczenie budżetowe jest rozszerzone.
Mimo, że będą mieli nadwyż-ki cukru, to jednak będą woleli kupować więcej po
niższej cenie.
|
|
|
|
|
|
|
   |
|
|
|
|
OGRANICZENIE
BUDŻETOWE
Konsument chce maksymalizować swoją użyteczność. Barierą dla maksymalizacji
użyteczności konsumenta jest jego ograniczenie budżetowe. W celu
ułatwienia analizy rozpatrujemy tylko dwa dobra: dobro X1 i dobro
X2.
Konsument cały swój dochód rozdysponowuje pomiędzy dobra X1 i X2.
p1X1 +
p2X2 = M równanie ograniczenia
budżetowego
maksymalna ilość X2 jaką konsument może kupić
przy danym budżecie
nachylenia
linii budżetu, wyrażający relację cen obu dóbr (relacja wymienna jednego
dobra na drugie).
Interesuje nas znalezienie punktu na linii
budżetu, w którym konsument będzie maksymalizował swoją użyteczność.
Do matematycznego rozwiązania
tego problemu wykorzystywana jest metoda współczynników Lagrange`a
(znalezienie maksimum funkcji opisującej ograniczenie budżetowe na
zbiorze domkniętym).
Linię budżetu można wykorzystać do analizy wpływu opodatkowania na
decyzje konsumenta.
Kluczowym powodem istnienia handlu międzynarodowego jest to, że w
różnych krajach istnieją różne relacje cen.
Konsumenci zawsze chcą mieć więcej. Zatem każde ograniczenie budżetowe
poszerzające ich wybór jest przez nich preferowane.
|
|
|
|
|
  |
|
|
|
|
|
|
|