|
|
ASYMETRYCZNA
INFORMACJA
moral hazard (pokusa nadużycia)
moral hazard
z ukrytą informacją
adverse
selection (selekcja negatywna)
Zakładamy, że na rynku istnieje
asymetryczna informacja, tzn. nie wszyscy wiedzą wszystko o tym,
co się dzieje na rynku (nie ma pełnej informacji).
Zakładamy, że teraz w naszej grze bierze udział dwóch graczy: Mr Jones
(pryncypał) oraz Mr Smith (agent).
Pryncypał jest osobą mniej poinformowaną. Natomiast agent jest osobą
lepiej poinformowaną. Zatem na początku istnieje nierównowaga,
jeśli chodzi o poinformowanie.
1. Moral hazard (pokusa nadużycia)
Jest to sytuacja, w której pryncypał zawiera z agentem kontrakt.
Agent akceptuje kontrakt lub odrzuca go. W wyniku akceptacji
kontraktu podejmuje
on pewien wysiłek. Na tym etapie do gry wchodzi natura, która
zaburza działania agenta. W wyniku tego pryncypał nie ma pełnej
informacji o
tym, jak duży wysiłek podjął agent. Najważniejsze w tym modelu
jest właściwe sformułowanie kontraktu. Należy tak ułożyć kontrakt,
aby agent był zmuszony
do podjęcia maksymalnego poziomu wysiłku.

W rzeczywistości pryncypałem może być np. menedżer w firmie a agentem
pracownik. W tym przypadku kontraktem jest umowa o pracę zawierana
między menedżerem a pracownikiem.
W innym przypadku pryncypałem może być firma ubezpieczeniowa a agentem-osoba,
która się ubezpiecza. Podpisują oni kontrakt-polisę ubezpieczeniową.
W tymże kontrakcie agent zobowiązuje się dbać o przedmiot ubezpieczenia
(np. samochód). Może on rzeczywiście o niego dbać (wysiłek) albo nie.
Jeśli ubezpieczenie jest pełne, to agent nie dba o samochód (bo i tak
w razie wypadku zostanie mu wypłacona pełna wartość samochodu). Firma,
dając niepełne ubezpieczenie, zmusza agenta do dbałości o samochód.
W kolejnym przykładzie pryncypałem jest społeczeństwo a agentem złodziej.
Zawierają oni kontrakt, którym jest kodeks karny. Złodziej podejmuje
wysiłek, żeby nie wrócić do więzienia. Za pomocą tego modelu można
wyjaśnić następujący problem: Czy lepiej jest karać surowo, czy też
doprowadzić
do nieuchronności kary ?
2. Moral hazard z ukrytą informacją
W tym modelu natura przyjmuje dwa stany: niski
albo wysoki. Agent zna poziom stanu natury, natomiast pryncypał-nie.
W związku z tym agent
informuje pryncypała o stanie natury i o wysiłku, jaki podjął w zależności
od tego stanu. Informacja przekazywana pryncypałowi musi być adekwatna
do stanu natury.
Przykład 1: Firma (np. Avon) zatrudnia konsultantki (agent) zajmujące
się sprzedażą jej produktów. Zatem, aby się zatrudnić, konsultantka zawiera
z firmą kontrakt. Ingerencja natury może polegać na tym, że jedna z konsultantek
pracuje w Warszawie, a druga w Rzeszowie. Wówczas konsultantka z Warszawy
sprzeda na swoim terenie więcej produktów niż jej koleżanka z Rzeszowa
(Warszawa jest większym miastem). Dobrą formą kontraktu jest tutaj wynagrodzenie
w postaci prowizji od wielkości sprzedaży. Wówczas konsultantki będą
dostarczały firmie prawdziwej informacji o sytuacji na swoim terenie.
Jednak to nie wystarczy (co będzie, gdy firma wyśle swoją konsultantkę
w rejon strukturalnego bezrobocia ?). Dodatkowo należałoby obliczać średnią
sprze-daż w poszczególnych regionach. Konsultantki, które osiągnęłyby
sprzedaż poniżej średniej, byłyby karane.
Przykład 2: Pryncypał-udziałowiec posiadający akcje danej firmy, agent-zarząd
tej firmy (własność firmy oddzielona jest od zarządu). Zarząd zna stan
natury, czyli wie jaka jest sytuacja firmy. Wysyła on sygnał
zatrudniając firmę konsultingową, która podaje do publicznej wiadomości
informacje o stanie firmy. Niestety, często te informacje bywają fałszywe,
co prowadzi do bankructwa firmy (np. Enron). W tym przypadku agent wysyła
pryncypałowi fałszywy sygnał o stanie natury. Kontrakt nie obejmował
uprawnień nadzorczych właściciela w stosunku do zarządu.
3. Adverse selection (selekcja negatywna)
Na początku natura obdarza jakąś osobę lub przedmiot konkretnymi cechami.
Przykład 1: Sprzedawca używanych samochodów
(agent) wie, w jaki sposób natura obdarzyła dany samochód (czy miał
on podkręcony
licznik, wyklepaną
karoserię, itp.). Pryncypał (kupujący) zawiera z agentem kontrakt (umowa
kupna-sprzedaży). Jeśli na placu jest połowa samochodów dobrych i
połowa wraków, to zostaną sprzedane wraki, gdyż ustalona zostanie
średnia cena
samochodu. Po takiej cenie agent będzie sprzedawał wraki, bo to będzie
bardziej opłacalne dla niego.
Market of lemon-rynek samochodów używanych; lemo-wrak
Przykład 2: Natura obdarzyła każdego człowieka
zdrowiem. Załóżmy, że ktoś jest chory na serce i chce się ubezpieczyć
na życie
(agent). Jednak
firma ubezpieczeniowa nie wie o jego chorobie (pryncypał). W związku
z tym, aby zminimalizować ryzyko, że klient zataił chorobę, firma
podnosi składkę ubezpieczeniową. Ale wtedy ludzie całkiem zdrowi
zrezygnują
z ubezpieczenia, bo przestanie im się to opłacać. Tylko ludzie chorzy
będą
się ubezpieczali. W tej sytuacji kontrakt musi zawierać informacje
o stanie zdrowia klienta. Jeśli klient skłamie, to firma nie wypłaci
mu
ubezpieczenia.
Przykład 3: Natura obdarzyła malarza talentem.
Pryncypał (prości, skromni ludzie)-nie zna się wybitnie na sztuce
i nie potrafi
dobrze ocenić
jakości i wartości obrazu. Malarz może sprzedać pryncypałowi byle
landszaft.
|
|
|