![]() ![]() ![]() |
||||
RÓŻNICOWANIE
CEN -wybiórcze
opracowanie kilkunastu stron Geograficzne (np. artykuły spożywcze na wsi i w mieście, nieruchomości, samochody w różnych krajach) Czas (gdy popyt zmienia się w czasie, np. rozmowy telefoniczne; również gdy podaż zmienia się w czasie -np. taksówki) Funkcjonalna rola klienta (na rynkach przemysłowych -inną cenę otrzyma odbiorca końcowy, inną hurtownik -taką politykę stosuje np. Veracomp, dystrybutor i importer sprzętu komputerowego) Indywidualne cechy kupującego (np. wiek - ulgi dla dzieci, płeć -tańsze bilety wstępu na dyskoteki dla kobiet itd.). Firma Aptus zajmuję się między innymi sprzedażą... sklepów internetowych... czyli specjalnego oprogramowania serwisów handlowych. Jaką jedną z głównych zalet swojego produktu podaje możliwość automatycznego różnicowania cen nawet dla każdego odwiedzającego witrynę klienta. Czy to nie jest przykład prawie "doskonałego" różnicowania cen? www.aptus.pl/sklepy/specyfikacja.php Ze względu na czas sprzedaży, ceny różnicujące się np. według pory dnia (opłaty za rozmowy telefoniczne, za seanse filmowe etc.), czy według sezonu sprzedaży (miejsca hotelowe). Stosuje się wtedy zasadę, że w okresie szczytowych zakupów ceny są wyższe. W różnicowaniu ceny ze względu na miejsce określa się ją np. w zależności od lokalizacji miejsca (miejsce w teatrze, piętro w hotelu) lub położenia geograficznego (ceny w uzdrowiskach). Różnicowanie cen ze względu na odbiorców to praktyka stosowana głównie przez firmy usługowe np. kobiety zazwyczaj mogą wejść za niższą opłatą (lub bez opłaty) na dyskotekę, ponieważ ich obecność ściągnie mężczyzn; uczniowie mogą korzystać z biletów ulgowych do kina i muzeum. Wiele placówek oferuje darmowe wejście dla opiekunów grup. Podobne preferencje stosowane są czasem wobec emerytów. Informacje na temat planowanego przebieg różnicowania cen, można znaleźć na stronie CIRE (Centrum Informacji o Rynku Energii) http://www.cire.pl http://ratusz.ids.pl/wspolpraca/transport_miejski/10_2001/poziom/index_8.php pod tym linkiem kryje się opracowanie dotyczące "rekompensat z tytułu wyrównywania strat ponoszonych w wyniku stosowania ulg i zwolnień z opłat" w komunikacji miejskiej. Co nas najbardziej interesuje to zahaczenia o różnicowanie, oraz udział różnego typu pasażerów w całości podróżnych na podstawie badań (chyba z wszystkich miast w Polsce). http://www.e-przyszlosc.pl/Artyk/Artykfirm/arena.shtml -"systemy dynamicznej wyceny w praktyce" -czyli opis DPS (Dynamic Pricing Systems) -generalnie artykuł napisany pod kątem dostosowania i wykorzystywania go w internecie, ale jest tam sporo fajnych informacji, np. tabelki o tytułach "Zalety i ryzyko związane ze stosowaniem aplikacji DPS skoncentrowanych na sprzedającym" ;"...na kupującym" -wyszczególniające zalety i wady zarówno dla klientów jak i sprzedających; są tam również opisy rynków na których można wprowadzać DPS - i trochę przykładów dotyczących korzystania z tegoż systemu (no i trochę bibliografii, która jest na tyle ciekawa, że część jej przepiszę tutaj... 1. White Paper: The Value Proopsitions of Dynamic Pricing in Business-to-Business E-Commerce -appell.crmproject.com 2. Dynamic Pricing in Action, Internet World, 15.XII'1999 (www.internetworld.com) 3. Dynamic Pricing Meets the Web, Internet Week, 10.II.2000 -(www.internetwk.com)
|
||||
![]() ![]() ![]() |
||||