MONOPOL
równowaga monopolu
strata społeczna z tytułu monopolu
monopol naturalny
regulacje monopolu
Monopol jest to sytuacja, gdzie jest jeden
sprzedawca na rynku. Monopol dotyczy nie tylko produktu. Można wyróżnić
np. monopol lokalny (jeden
sklep w promieniu kilku kilometrów) czy też monopol na
świadczenia jakichś usług.
Monopolista ma wpływ na cenę. Może w pewnym przedziale określać jej
wartość. Zatem monopolista zna funkcję popytu na wytwarzane przez siebie
dobro.
Funkcja produkcji dla monopolu jest taka sama jak dla doskonałej
konkurencji. Jednak zachowanie monopolisty na rynku jest inne niż zachowanie
firmy
doskonale konkurencyjnej.
Równowaga monopolu

MR = MC warunek
równowagi
Jeżeli mamy daną funkcję popytu monopolu
Y
= 100- p
To wówczas utarg monopolisty ma postać
p
= 100- Y odwracamy
funkcję popytu
R
= (100- Y)Y utarg
całkowity
Zatem funkcja utargu krańcowego ma dwukrotnie większe nachylenie niż
funkcja popytu.
W przypadku doskonałej konkurencji producent osiągałby równowagę w
punkcie A, w którym koszt krańcowy jest równy cenie wyznaczonej przez
krzywą popytu. Wytwarzałby on większą ilość produkcji po niższej cenie.
Zatem zachowanie monopolisty jest mniej efektywne niż w doskonałej
konkurencji, bo produkuje on mniej i po wyższej cenie. Zachowuje się
on w ten sposób dlatego, że osiąga większy zysk.
Strata społeczna z tytułu monopolu
Cena p* jest ceną ustaloną przez monopolistę. Natomiast pc jest ceną,
jaka obowiązywałaby na rynku doskonale konkurencyjnym. Nadwyżka konsumenta
w przypadku monopolu wzrasta o pole A, ponieważ otrzymuje on po niższej
cenie pc produkty, które poprzednio kupował po cenie p*. Jednocześnie
o pole A zmniejsza się nadwyżka producenta. Dodatkowo nadwyżka konsumenta
rośnie o pole B, gdyż osiągają oni większą satysfakcję z dodatkowo nabytych
produktów. Natomiast nadwyżka producenta rośnie jeszcze o pole C wskutek
zysków z dodatkowo sprzedanych towarów. Pole B + C oznacza przyrost nadwyżki
jaką otrzymywaliby konsumenci i producenci w wypadku doskonałej konkurencji
(dobrobyt społeczny). Jest to zatem strata społeczna z tytułu monopolu.
Na czym polega siła monopolu ?
R
= p*Y utarg całkowity
Wiemy, że produkcja zależy od ceny. Zatem

Wyciągamy p przed nawias i otrzymujemy
Wiemy, że w punkcie równowagi monopolu MR = MC. Po podstawieniu

W warunkach doskonale konkurencyjnych popyt na produkcję jest doskonale
elastyczny dla pojedynczej firmy. Zatem

Im mniejsza jest elastyczność cenowa popytu, tym większy jest narzut
na cenę. Zatem monopolista ustali cenę, taką gdzie elastyczność należy
do przedziału 

Zatem siła rynkowa monopolu zależy od cenowej elastyczności popytu na
dobro wytwarzane przez monopolistę.
Monopol naturalny
Monopol naturalny występuje wtedy, gdy poziom produkcji w warunkach
doskonałej konkurencji nie jest zyskowny. Dopiero monopol jest w
stanie pokryć koszty produkcji.
W Polsce przykładem monopolu naturalnego
jest Telekomunikacja Polska.
Regulacje
monopolu
Nałożenie podatku dochodowego na monopolistę nic nie daje, bo zmiana
wielkości podatku nie wpłynie na wielkość produkcji. Natomiast zmniejszy
się zysk monopolisty. Funkcja zysku monopolisty po nałożeniu podatku
będzie miała postać

Po zróżniczkowaniu względem t
Zatem warunek równowagi będzie taki sam jak przy zerowej stawce podatku.
Z kolei opodatkowanie produkcji wywoła zmiany w jej wielkości.

Subsydium dla monopolisty działa w odwrotną
stronę niż podatek. Jednak monopoliści nie otrzymują subsydiów, gdyż
byłoby to nagradzanie przez
państwo praktyk monopolistycznych.
Najlepszym narzędziem regulacji monopolu jest wprowadzenie ceny maksymalnej.
Wówczas monopolista staje się cenobiorcą.

W rzeczywistości bardzo rzadko spotyka
się efektywne działania ograniczające praktyki monopolistyczne. Jedynym
działaniem mogącym naprawdę zagrozić
monopoliście jest wpuszczenie konkurencji na rynek. Wysiłek producentów
skoncentrowany jest na tym, aby mogli się oni utrzymać na pozycji monopolistycznej.
W obecnych czasach o utrzymaniu pozycji danego przedsiębiorstwa na
rynku często decyduje lobbing.
|