Problem 1
masło czy armaty ?
Rynek armat (Rys.1) i rynek masła (Rys.2) są rynkami doskonale konkurencyjnymi. Cena masła w USA jest niska i nie pokrywa kosztów jego produkcji. Natomiast cena armat znacznie przewyższa koszty produkcji (bo jest na nie wysoki popyt wskutek przygotowań do uderzenia na Saddama). Zatem produkcja masła przynosi straty a produkcja armat- zyski. Więc producenci masła powinni przekwalifikować się na produkcję armat. Jest to możliwe, gdyż na rynku doskonale konkurencyjnym nie ma barier wejścia i wyjścia w długim okresie.
Przeniesienie się producentów masła na rynek armat spowoduje spadek podaży na rynku masła, co doprowadzi do wzrostu jego ceny. Z kolei na rynku armat wystąpi sytuacja odwrotna. Napływ nowych producentów spowoduje wzrost podaży i spadek ceny. Taka sytuacja doprowadzi do przeniesienia się producentów z rynku armat na rynek masła (bo teraz produkcja masła będzie korzystniejsza). Producenci przenoszą się zawsze na ten rynek, na którym osiągany jest zysk ekonomiczny.W momencie, gdy na obu rynkach nie ma zysku ekonomicznego (cena równa minimum kosztów przeciętnych- Rys.3), to producenci nie będą mieli bodźców do przenoszenia się. Zostanie osiągnięta równowaga długookresowa.
![]() ![]() ![]() |
||||
DOSKONAŁA KONKURENCJA założenia rynku doskonale konkurencyjnego Założenia rynku doskonale konkurencyjnego:
Funkcja kosztów- C(Y) określona jest przez
decyzje producenta dotyczące wielkości produkcji, ceny czynników
produkcji oraz technologię. Natomiast
cena- p ustalana jest przez rynek.
Doskonała konkurencja umożliwia producentowi efektywne rozdysponowanie środków. Produkcja w punkcie będącym minimum kosztów krańcowych jest najtańsza przy danej technologii. Jest to optymalna wielkość produkcji. Stan doskonałej konkurencji jest stanem idealnym w gospodarce. Jednak w rzeczywistości trudno jest osiągnąć stan doskonałej konkurencji, gdyż producenci robią wszystko, by osiągać ponad przeciętne zyski. Chętniej wchodzą oni na rynki, na których jest mniejsza konkurencja, bo wtedy mogą zająć większą część rynku. W krótkim okresie podaż gałęzi
przemysłu doskonale konkurencyjnego jest sumą podaży pojedynczych
firm. Podaż pojedynczej firmy jest to
ten kawałek krzywej MC, który znajduje się powyżej wartości ceny.
|
||||
![]() ![]() ![]() |
||||