Jeżeli cena p jest większa od kosztu krańcowego, to przedsiębiorstwu opłaca się zwiększać produkcję (zyskuje on na zwiększeniu produkcji o jednostkę). Cena mniejsza od kosztu krańcowego powoduje, że dodatkowo wytworzona jednostka produktu przynosi stratę. Przedsiębiorstwu nie opłaca się produkować na tym poziomie. Punkt, w którym koszt krańcowy równa się cenie jest punktem równowagi. Producent nie ma bodźców do zwiększania ani do zmniejszania produkcji. Jest to równowaga krótkookresowa.
Przy wielkości produkcji y* różnica między ceną, a kosztem przeciętnym stanowi zysk ekonomiczny producenta. Zysk ekonomiczny oznacza, że wszystkie czynniki produkcji otrzymały swoje wynagrodzenie i nic ponadto nie zostało. Jednak zysku ekonomicznego nie należy utożsamiać z zyskiem księgowym.

Problem 1
masło czy armaty ?

Rynek armat (Rys.1) i rynek masła (Rys.2) są rynkami doskonale konkurencyjnymi. Cena masła w USA jest niska i nie pokrywa kosztów jego produkcji. Natomiast cena armat znacznie przewyższa koszty produkcji (bo jest na nie wysoki popyt wskutek przygotowań do uderzenia na Saddama). Zatem produkcja masła przynosi straty a produkcja armat- zyski. Więc producenci masła powinni przekwalifikować się na produkcję armat. Jest to możliwe, gdyż na rynku doskonale konkurencyjnym nie ma barier wejścia i wyjścia w długim okresie.
Przeniesienie się producentów masła na rynek armat spowoduje spadek podaży na rynku masła, co doprowadzi do wzrostu jego ceny. Z kolei na rynku armat wystąpi sytuacja odwrotna. Napływ nowych producentów spowoduje wzrost podaży i spadek ceny. Taka sytuacja doprowadzi do przeniesienia się producentów z rynku armat na rynek masła (bo teraz produkcja masła będzie korzystniejsza). Producenci przenoszą się zawsze na ten rynek, na którym osiągany jest zysk ekonomiczny
.W momencie, gdy na obu rynkach nie ma zysku ekonomicznego (cena równa minimum kosztów przeciętnych- Rys.3), to producenci nie będą mieli bodźców do przenoszenia się. Zostanie osiągnięta równowaga długookresowa.

         
    POPRZEDNI TEMATSTRONA GŁÓWNANASTĘPNY TEMAT    
   

DOSKONAŁA KONKURENCJA

założenia rynku doskonale konkurencyjnego
pojęcie zysku ekonomicznego
podsumowanie zagadnienia

Założenia rynku doskonale konkurencyjnego:
- Duża ilość małych firm na rynku,
- Produkowane dobro jest jednorodne,
- Każdy producent jest cenobiorcą (nie może wpływać na poziom cen).

Równowaga na rynku doskonale konkurencyjnym

 

Funkcja kosztów- C(Y) określona jest przez decyzje producenta dotyczące wielkości produkcji, ceny czynników produkcji oraz technologię. Natomiast cena- p ustalana jest przez rynek.

Zysk ekonomiczny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doskonała konkurencja umożliwia producentowi efektywne rozdysponowanie środków. Produkcja w punkcie będącym minimum kosztów krańcowych jest najtańsza przy danej technologii. Jest to optymalna wielkość produkcji. Stan doskonałej konkurencji jest stanem idealnym w gospodarce.

Jednak w rzeczywistości trudno jest osiągnąć stan doskonałej konkurencji, gdyż producenci robią wszystko, by osiągać ponad przeciętne zyski. Chętniej wchodzą oni na rynki, na których jest mniejsza konkurencja, bo wtedy mogą zająć większą część rynku.

W krótkim okresie podaż gałęzi przemysłu doskonale konkurencyjnego jest sumą podaży pojedynczych firm. Podaż pojedynczej firmy jest to ten kawałek krzywej MC, który znajduje się powyżej wartości ceny.
Natomiast w długim okresie wszystkie firmy produkują na poziomie minimum kosztu przeciętnego i są w sta-nie zaspokoić każdą wielkość popytu. Zatem krzywa podaży ustali się na poziomie ceny p. Podaż będzie doskonale elastyczna.

 

   
    POPRZEDNI TEMATSTRONA GŁÓWNANASTĘPNY TEMAT